Förbereder mig med detta set från Philips
 
Amning verkar vara ett vääldigt känsligt ämne, och det finns väldigt mycket åsikter och no no's kring detta.
 
Minns när Charlotta nyligen hade fött sina tvillingar och vi satt utanför deras hus och pratade, då kom hennes granne förbi.. Och man kunde se hennes leende på långt håll, hon hade ju sett Charlotta gravid i ett par månader och hade antagligen sett fram emot att få träffa de små. Men den första frågan hon slänger ur sig är
" .. Ammar du..? Det är ju det bästa" Jag satt helt paff och förstod inte hur den första frågan kvinnan kunde kläcka ur sig, handlade om Charlottas bröst? .. Inte om hur hon eller barnen mår. Jag tyckte det var oförskämt, och som om man som förstföderska inte känner en otrolig press ändå..?
 
Att amma tvillingar kommer antagligen inte vara det lättaste, och fram tills nyligen har jag ställt in mig på att det blir flaskan.. Då jag haft lite "fobi" för det här med bröst, och bara tanken av att amma har fått mig att få rysningar. Men så en natt så drömde jag om just detta, om att amma. Och det fick mig faktiskt på helt andra tankar..Och jag tror helt ärligt att det handlar om moderskänslor som kicka in i kroppen.
 
Numera ser jag det inte som ett val utan att det blir som det blir. Då Vlatko kommer att vara hemma en del i början så kommer det förmodligen vara lättast att kombinera med flaskan. Och vem vet, man kanske inte ens lyckas amma!
 
Hur känner ni inför detta ämne? .. Ni som fött, ni som inte fött..?
Kommentarer
Helenis hehe

Att det är supermysigt med både flaska och amning! Ersättning håller sig längre i matsmältningssystemet så när Ebba var 3 månader började vi med ersättning som kvällsmål. Kan kalla det "låtsasvälling". Hon sover fortfarande hela nätter :)

Så enkelt också om man bara ska iväg.. Och ge flaska ifall jag lämnade (hon äter ju mer vanligt nu) henne med Mikael.

Sen får vi inte glömma följdfrågan man alltid får av moraltanterna när de frågar "ammar du?" Svar: ja! - "jaha har du tillräckligt då?? Blir hon mätt? "Nä verkligen inte, hade jag lust att svara" ;)

/ en som fortfarande ammar och tycker det viktigaste är en nöjd mamma och nöjd bebis! 🙏❤️

Svar: Ja, men eller hur! Är mamman nöjd o pigg så blir ju bebis/bebisar gladare? .. Så här kommer de nog bli både och tror jag (om de är möjligt) Just för att få med Vlatko i det hela och för att inte amma alla vakna timmar (och sovandes kanske..)

Och just som du skriver, de måste vara betydligt lättare att se vad de faktiskt får i sig genom flaska?

KRAM! ♥
lindsey.blogg.se

Daniella

jag tycker att man ska göra det som känns bäst. Vet att BVC oftast trycker på att man ska amma. Skulle jag få ett till barn skulle jag välja flaskan direkt. Har kämpat med amning och det är det inte värt! Barn får närhet utan en tutte i mun 😉 flaska är så mycket lättare och man kan få mer avlastning vilket jag iaf tyckte var underbart.

Svar: Nog för att jag inte vart där ännu, men håller med dig helt! Och man ska göra de som känns rätt i liv o situation, inte vad moraltanter säger : )
lindsey.blogg.se

karolina

Amning är verkligen ett känsligt ämne. Innan jag fick min flicka så hade jag inga tankar kring den debatten, och tyckte mest min BM va lite tjötig när hon vid varje besök frågade om jag skulle amma eller ej. Som du nämner har så även jag av ALLA jag mött alltid fått bemötandet "amma är det bästa, bra att du gör det osv" medan de vänner jag har som flaskmatar mått dåligt över att dels de varit tvungna att flaska för amningen inte funkade och inför alla dessa människor behöva förklara sig och ändå bli emot argumenterade att "amning funkar så länge man aldrig ger upp" att de visst finns mjölk osv... Jag slutade med amningen "redan" när hon va 3 månader (innan gav vi den 2 veckors ålder 1 utpumpad flaska mjölk om dagen för att även oskar skulle få ta del av mål och att ändå vänja henne lite vid flaskan) Mitt mål var 6 månader, men redan efter 1 månad kände jag att de gott räcker till max 4 (amningen fungerade fint osv MEN jag är en person som gärna drar mig för att gå någonstans när jag vet att man måste blotta fram brösten och alla kläder man va tvungen tänka på osv...) Så det tog psykiskt för mig lite, men ammade för lillen "eftersom det va de bästa" enligt alla människor. Och ibland undrar jag om alla dessa människor som tycker att amma sitt barn verkligen är de bästa då debatten med amning på offentlig plats är het "äckligt osv" trots att man inte ens ser bröstet utan bara barnets huvud. Återigen, när hon va 3 månader började jag med preventivmedel och upplevde mjölken mindre eller att näringen tog slut och i samband med de slutade jag amma för hon blev nöjdare med flaskan och en biverkning kunde vara minskad näring i mjölken (vilket BM sa inte skulle ske) på något sätt blev jag lättad att jag slutade amma "pga" att de slogs ut, att jag inte gjorde valet helt själv för det är lättare och bemöta folk men varför man inte ammade fortfarande. Sen dess har jag kört flaska all in med ersättning och faktiskt trots att amningen funkade kanon, så gjorde den nog inte lika kanon för mitt inre för vilken befrielse med flaskmatning! Och kan verkligen inte se någon negativ skillnad! Det blir helt enkelt vad man gör det till. Människor borde resonera om. Vi lever ju på 2000 talet 😉 Glad mamma nöjd bebis 💖 skit långt osammanhängande svar men man blir fortfarande påverkad om ämnet haha.. kram 💖

Svar: Klart man blir påverkad! Just för att det finns så mycket åsikter och tankar kring detta ämne, jag tycker att man får göra precis vad som känns rätt och för mig känns det så otroligt viktigt att få med Vlatko på allt redan från början.
Jag tycker att man med gott samvete kan ta till flaskmatning om de känns rätt, ingen Mamma eller människa mår bra med att ha dåligt samvete. Så hejja dig! : ) Och din lille tjej ser ju superlycklig ut på varenda bild jag sett, så de går nog bra :D ♥
lindsey.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Webbadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback